tippek, trükkök és ötletek blogoláshoz, vlogoláshoz

Hogyan blogoljak, vlogoljak?

Hogyan blogoljak, vlogoljak?

A véleményvezérek felelőssége

influencereket és mindenki mást is érint, aki tömegekhez szól

2021. augusztus 17. - vándormókus

laura-chouette-enqcrumop_u-unsplash.jpgAkik képesek sok emberhez eljutni, hatással lenni az életükre, annak felelőssége is van ebben. Legyen valaki blogger/ vlogger/ újságíró/ tévés/ rádiós/ politikus/ pap/ előadó/ cégvezető/ celeb/ sztár/ híresség vagy bármi másért kíváncsiak rá sokan, hogy ő mit csinál. Mindenki felelősséggel tartozik, ha tömegek életére van hatással, amit csinál.

Korábban még leginkább csak az írástudók felelősségét emlegették. Már az ókori gondolkodók is elmélkedtek róla, a múlt században Julien Benda francia író és az ő írása nyomán Babits Mihály is már az írástudók árulásáról írtak fontos és meghatározó gondolatokat. Miért és hogyan árulták el a társadalmat és az embereket az írástudók, akik nem hatalmas felelősségük tudatában, a nagyobb eszméket szem előtt tartva írtak. Amiket azóta szinte megszámlálhatatlanul sokan elővettek, idéztek, felelevenítettek, át- és újragondoltak.

Egy időben az írástudók egy kiváltságos felsőbb kaszt voltak. Sőt már az olvasni tudók is kiváltságosak, amiért el tudják olvasni, amit a másik írt. Persze a funkcionális analfabétaság is megérne egy bővebb említést ebben a témakörben is. Hiszen mai napig rengetegen - sőt talán egyre többen - vannak, akik technikailag tudnak írni/olvasni, csak megfelelően értelmezni nem képesek amit olvasnak, így ténylegesen mégsem képesek az információk megfelelő dekódolására.)

Viszont ma már írni-olvasni sem feltétlenül kell hozzá tudni, hogy akár hatalmas tömegekre legyen valakinek nagy hatása. A televízió és rádió megjelenése lehetővé tette, hogy akár olvasni sem tudó emberek is befogadhassák mások gondolatait. Sőt ezekben a médiumokban írás tudás nélkül is elmondhatta bárki a saját gondolatait. Persze ezeken a helyeken még mindig komoly, szinte ugyanolyan ellenőrzés alatt áll, hogy ki juthat szóhoz, mint korábban és a mai napig is az újságoknál és könyvkiadóknál.

Az internet megjelenése és népszerűsége azonban demokratizálta a médiát is. Ma már bárki pillanatok alatt képes akár saját újságot, könyvkiadót, rádiót és tévét indítani. Bárki írhat, mondhat bármit és ezt senki nem ellenőrzi, irányítja - persze lehet, hogy nem is nézi, hallgatja és olvassa, de ez egy másik történet. Bárki mondhat bármit és ez jó! Ez a szólásszabadság lényege:

Ahogy Voltaire mondta: "Nem értek egyet veled, de holtomig védelmezem a jogod, hogy elmondhasd!"

Ugyanakkor az írástudók felelősségét egyre inkább ki kell terjeszteni minden nyilvánosan szereplő és megszólaló emberre. Mert mindenkinek van felelőssége abban, amit és ahogyan mond másoknak. Amilyen gondolatokat, véleményeket és szokásokat népszerűsít.

Igaz ez az egymással hatalomért versengő politikusokra is, de a közönséget pusztán szórakoztató sztárokra, celebekre, a tájékoztatást és ízlés formálást végző művészekre, újságírókra, tévésekre, rádiósokra és egyéb közszereplőkre. Nem kivételek alóla a bloggerek, vloggerek és egyéb influencerek sem. Azzal, hogy ki milyen gondolatokat, értékeket oszt meg, ad át, vagy épp rombol le, sokszor talán felfoghatatlanul komoly hatással lehet emberek életére, társadalmi értékek alakulására és akár a világ sorsára is.

A Tanulom Magam csatorna vloggere Attis viszonylag hosszú, közel 30 perces, de annál fontosabb és érdekesebb gondolatokat oszt meg az influencerek felelősségéről. Kiemelten leginkább saját kor és szaktársairól, a fiatalabb közönséget célzó influencereket, videósokat előtérbe helyezve. Alaposan körüljárja, különösen a fiatalabbak miért és hogyan viszonyulnak sokszor példaképként tekintve az influencerekhez és felhívja a figyelmet, hogy ezek milyen fontos felelősséggel tartoznak népszerűségüket megalapozó követőikkel szemben.
Ugyanakkor arra is felhívja a figyelmet, hogy maguk a követők, a befogadó közönség, akárcsak a szponzorok és a népszerű jelenségeket meglovagoló üzleti vállalkozások is mind felelősek érte, hogy mit és hogyan fogyasztanak, támogatnak, milyen jelenségeket erősítenek. A vlogger szavai szerintem mindenki számára megszívlelendők. Hiszen azzal, hogy saját ismerőseink, családunk vagy akár jóval szélesebb tömegek előtt nyilvánulunk meg akár élőben, akár a közösségi médiában, csupán az elérésünket befolyásolja. Akikhez eljutnak a gondolataink, azokat viszont ugyanúgy befolyásolják és hatással lehetnek rájuk. Ezekről a családi hatásokról szól többek között Susan Forward: Mérgező szülők című könyve is. Ez persze már jóval messzebb mutat ennek a blognak a tematikáján. De ugyanazok a folyamatok, amik kicsiben családi hatásokat váltanak ki, nagyban társadalmi jelenségeket eredményezhetnek. Nem pont ugyanazok a folyamatok és nem is pont ugyanúgy működnek, de meglehetősen hasonlóan hatnak. Nem árt legalább megismerni ezeket és belegondolni üzeneteink és cselekedeteink hatásaiba.

Ti mit gondoltok a véleményvezérek felelősségéről?

YouTuberek mit csináltok? Beszéljünk az influencerek felelősségéről! - Tanulom Magam:

Hasonló témát feszeget Kenny a RetroShock csatorna Black Mirror útikalaúzának végén:

--

Tetszett? Kövesd a blogot Facebookon is!

A bejegyzés trackback címe:

https://mithogyan.blog.hu/api/trackback/id/tr7816662760

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása